Kommunikation og samfund. 1. Et redskab for mennesket
1. marts 1976
Beskrivelse
Hjemmet er det sted, hvor barnet først lærer at tale, senere påvirker legekammeraterne barnets sprog. De erfaringer, som barnet gør, og det sprog, som barnet efterhånden udvikler, er afgørende for livsforløbet.
Jytte Jordal fra Danmarks Lærerhøjskole i Århus udtaler sig om de to typer sprogbrugeres muligheder senere i livet. Da der er nøje sammenhæng mellem sprogbrug og tænkeevne, betyder et veludviklet sprog også en forøget mulighed for abstrakt tænkning.
Forstander for Det Nødvendige Seminarium, Mogens Amdi Petersen, uddanner en ny type lærere. Han mener, at praktisk kendskab til samfundet er forudsætning for at kunne beskæftige sig med det på et teoretisk plan. Overlærer Hans Bæk, der repræsenterer foreningen "Den Danske Skole", er modstander af Amdi Petersens teorier. Fra foreningens side lægger man vægt på disciplin og faglighed i den daglige undervisning fremfor en mental prægning af børnene.
Relaterede emner